اخبار

انتخاب دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه اراک جز پنج دفتر برتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه های سراسر کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه اراک  از سوی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، جز پنج دفتر برتر هم اندیشی  اساتید و نخبگان دانشگاه های سراسر کشور انتخاب گرديد.

روابط عمومی دانشگاه اراک این موفقیت را تبریک عرض نموده و توفیقات روز افزون بی شمار از درگاه احدیت برای این مجموعه مسئلت می نماید.

 


كسب عنوان برتر در حوزه فعاليت هاي اجتماعي توسط دانشگاه اراك

به گزارش روابط عمومي دانشگاه اراك؛ مجری اولین نظام رتبه‌بندی ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی مقالات اسکوپوس 89 دانشگاه ایران طی 5 سال اخیر نشان می‌دهد که 100 درصد دانشگاه‌ها از لحاظ کمیت تولید علم رشد داشته‌اند. در تولید علم فناورانه و نوآورانه و کیفیت تولید علم 80 درصد دانشگاه‌ها و در توسعه تعاملات علمی نیز 75 درصد آنها رشد کرده‌اند.به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه اراك حائز رتبه ي نخست در حوزه ي فعاليت اجتماعي در بين دانشگاه هاي كشور شد. جدول كسب رتبه ها به شرح ذيل مي باشد.

دانشگاه‌های برتر جامع - تمامی رشته‌ها - فعالیت‌های اجتماعی

رتبه

نام

1

دانشگاه اراک

1

دانشگاه سیستان و بلوچستان

1

دانشگاه علامه طباطبایی

1

دانشگاه مازندران

1

دانشگاه یاسوج

6

دانشگاه تهران

7

دانشگاه کاشان

8

دانشگاه الزهرا (س)

8

دانشگاه شهید چمران اهواز

10

دانشگاه شهید بهشتی

10

دانشگاه شیراز

نشست تخصصي اعضاي هيات علمي دانشگاه با مديران شركت پالايش نفت امام خميني (ره)

به گزارش روابط عمومی روابط عمومي دانشگاه اراك؛ نشست تخصصی رئیس دانشگاه اراک و جمعي از اعضای هیات علمی با مهندس امین مدیر عامل و جمعی از روسای پالایشگاه در دانشگاه اراک به جهت تعامل و ارائه راهکار های علمی در راستای ارتباط بیشتر صنعت نفت با دانشگاه برگزار شد و بعد از تعامل و تبادل اطلاعات موافقت گردید اتاق فکر و شورای پژوهش مشترک از پالایشگاه شازند و دانشگاه اراک برای ارایه راهکار های علمی و قابل اجراء در زمینه های حفظ محیط زیست، آب و خاک و نیز نیازمندی های فنی پالایشگاه انجام پذیرد.
در پایان جلسه دکتر حمیدی رئیس دانشگاه لوح سپاس و قدردانی از مهندس امین را به جهت ایجاد زمینه ارتباط و تعامل دانشگاه با پالایشگاه و نیز فراهم سازی امکان حضور اساتید و بازدید کارآموزی دانشجویان در شرکت را به ایشان اهداء نمود.

 

 

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه اراک در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97

به گزارش روابط عمومي دانشگاه اراك؛  اولین جلسه ستاد شاهد و ایثارگر در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 در روز دوشنبه مورخ 97/10/3 در اتاق شورای ساختمان دکتر قریب دانشگاه اراک با حضور دکتر حمیدی، رئیس دانشگاه و رئیس ستاد شاهد و ايثارگر، انصاریفر مدیر کل محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و معاونین، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اراک و معاونین و سایر اعضا ستاد شاهد و ایثارگر برگزار گردید.

در این جلسه دکتر حمیدی ضمن عرض خیر مقدم، یاد و خاطره مرحوم دوخایی، مدیر کل اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران و مرحومه خانم دکتر موسوی استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر در گروه زبان و ادبیات فارسی را گرامی داشتند.  سپس ضمن بررسی، تعامل و  هم اندیشی در خصوص موارد دستور جلسه و کلیه موارد علمی- فرهنگی و ...دانشجویان شاهد و ایثارگر توسط اعضاء،  مهندس صیدی مدیر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر و دبیر ستاد  گزارشی از آمار و عملکرد آموزشی و فرهنگی ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه اراک در سال تحصیلی 98-97 ارائه دادند و به مواردی چند از موفقیت ها و ارتقاء علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه اراک در سال گذشته اشاره نمودند: ازجمله انتخاب یک نفر دانشجوی نمونه شاهد و ایثارگر در جشنواره (کشوری) آموزشی - تحصیلی جایزه ملی ایثار سال 96, انتخاب و معرفی 3 دانشجوی ایثارگر نمونه دانشگاهی در فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه دانشگاه و تقدیر از 4  دانشجوی حائز کسب رتبه برتر در کنکور 97 توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اراک.

همچنین دانشجوی ایثارگر مقطع دکتری مهندسی شیمی نیز که به عنوان نماینده در جلسه حاضر بودند پیشنهاداتی در خصوص چاپ مجزای آثار علمی- پژوهشی دانشجویان شاهد و ایثارگر مقاطع تحصیلات تکمیلی مثل : مقالات، کتب و ... مطرح نمودند که بسیار مورد استقبال اعضاء قرار گرفت.

در پايان جلسه مصوباتی با موضوعات آموزشی – پژوهشی و فرهنگی در حوزه مربوط به دانشجویان شاهد و ایثارگر به تصویب رسید.

 

 

 

 

 

نشست مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با مدير كل شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا)

به گزارش روابط عمومي دانشگاه اراك؛ در اين نشست كه در روز شنبه 24 آذرماه در دفتر جناب آقاي دكتر اولیائی مدير شبکه آزمایشگاه های علمی ایران برگزار شد، دكتر خسروی مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گزارشي از عملكرد آزمایشگاه مرکزی، میزان پیشرفت ساختمان فیزیکی آزمایشگاه و همچنین وضعیت دستگاه­های موجود ارائه نمودند. ايشان با اشاره به نیاز به سکوبندی و افتتاح هر چه سریع تر ساختمان فیزیکی آزمایشگاه و همچنین سرویس و تعمیر به موقع دستگاه ها، بر لزوم حمايت ویژه وزارتخانه از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اراک تأكيد داشتند.

دكتر اولیائی مدير شبکه آزمایشگاه های علمی ایران نيز با مثبت ارزيابي كردن گزارش ارائه شده  و اعلام رضایت از ساخت فضای فیزیکی آزمایشگاه و متمرکز کردن دستگاه های  آنالیز مختلف و با اشاره به پتانسيل و توانمندي دانشگاه، افق پيش رو را روشن ارزيابي نموده و قول دادند در اولین فرصت از دانشگاه اراک بازدید کرده و از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه حمایت بیشتر و بهتری به عمل آورند.

مراسم وداع با مرحومه مغفوره سرکار خانم دکتر سیده زهرا موسوی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛ مراسم وداع با مرحومه مغفوره سرکار خانم دکتر سیده زهرا موسوی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و همسر گرامی دکتر محسن ذوالفقاری عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و مسئول بسیج اساتید استان مرکزی روز شنبه 1 دی ماه با حضور  هیأت رئیسه دانشگاه، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان برگزار گردید.

روابط عمومی دانشگاه اراک این فقدان و ضایعه دردناک را به همسر گرامی و خانواده محترم ایشان و جامعه دانشگاهی تسلیت عرض نموده و علو درجات و غفران الهی از ایزد منان برای آن مرحومه مسئلت می نماید.

 

وداع با مرحومه مغفوره سرکار خانم دکتر سیده زهرا موسوی به روایت تصویر:

 

برگزاری جلسه کارگروه ساماندهی اراضی ضلع جنوبی دانشگاه اراک با حضور استاندار مرکزی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛ چهاردهمین جلسه کارگروه ساماندهی اراضی جنوبی دانشگاه اراک با حضور استاندار مرکزی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیر کل دفتر فنی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی استان و مدیران شهرداری کلانشهر اراک برگزار گردید. در ابتدا دکتر سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک بیان نمود: از سال ۹۳ کارگروه ساماندهی اراضی ضلع جنوبی دانشگاه اراک شکل گرفت و تا کنون ۱۴ جلسه با مسئولان استان برگزارشده است. دانشگاه در پشت مشاغلی که در کنار باغات، تعویض‌روغنی‌ها و گاراژهاست گم شده است، دانشگاه باید در کنار جاده قرار گیرد تا هم مبادی ورودی وخروجی شهر ساماندهی پیدا کند و هم چهره نازیبای ایجاد شده جلوی دانشگاه از بین رود.

وی در ادامه افزود: مرحله اول باید سند به نام دانشگاه صادر شود، سپس با مالکین صحبت شود که زمینی معوض در اختیارشان قرار گیرد یا خریداری شود.

در ادامه مهندس صورتگر مدیر دفتر فنی و عمرانی دانشگاه به ارائه گزارشی از  اقدامات دانشگاه و کارگروه  جهت ساماندهی این اراضی در سالهای اخیر پرداخت.

سپس سید علی آقا زاده استاندار مرکزی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با اشاره به اینکه حضور نمایندگان ۲۸ هکتار اراضی در جلسه ضروری است، گفت: بخش مهمی از کار، ساماندهی ۲۸ هکتار است و همه صحبت‌ها در مورد انتقال زمین قابل‌حل است، اگر انجام هم شود باید تکلیف این اراضی مشخص شود.
وی بیان کرد: از محل تخصیص زمینی که در حال واگذاری به دانشگاه است بخشی را برای کار گذارده و مراحل تغییر کاربری طی شود، بخشی از کار بزرگ ما علاوه بر این مشخص شدن تکلیف مالیکت زمین است و باید تکلیف ۲۸هکتار نیز همزمان مشخص شود.
آقازاده افزود: پیشنهاد بنده این است که مشاغل مزاحم از محل همین زمین واگذاری شده تخصیص داده و تغییر کاربری داده و مراحل اداری انجام شود. عزم عمومی استان و همه دستگاه‌های مربوطه همین باشد چراکه برای انجام کار مانع زیادی سر راه نیست بیشتر کارها و پیگیری‌ها انجام شده است و دانشگاه در ۸ سال گذشته و به ویژه در ۴ سال اخیر با پیگیری جدی‌تر و گسترده‌تری وارد عمل شده است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم اگر همه برای رفع مشکل بسیج شویم حتما خواهیم توانست این مشکل را رفع کنیم، راه زیادی پیموده شده و حیف است تا چند ماه آینده حل نشود. تلاش بر این است که دانشگاه اراک با توجه به اینکه بهترین جانمایی برای آن در نظر گرفته شده یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور باشد.
وی گفت: از ۱۸۰ هکتار حدود ۹۰ هکتار آن به اتمام رسیده است، در ۱۰۰ هکتار باقی‌مانده کاری نکردیم که عدم اقدامات به دلیل عدم مطالعه نیست. همه جانمایی‌ها در این فضا برای دانشگاه در نظر گرفته شده است اما اگر اعتبارات تزریق شود می‌توان بلافاصله مطالعاتِ انجام‌شده و آماده‌ استفاده را در ۱۰۰ هکتار باقی‌مانده شروع کرد.
آقازاده گفت: کارگروه فنی و تخصصی در نظر گرفته تا به سرعت طرح مشخصی را در سه هفته آینده با مسئولیت نوازنی، مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری مرکزی و اعضایی همچون راه و شهرسازی، دانشگاه و نماینده ۲۸ هکتار اراضی مشاغل مزاحم تشکیل دهند تا با حضور اعضا به فرمولی اجرایی برسیم و اگر هرجایی لازم باشد دستور لازم را از وزیر خواهیم گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: با تشکیل کارگروه راهکارهای مناسب اجرایی حاصل می‌شود، برنامه‌ها و راهکارهای عملیاتی باید مطالعه و در راستای چگونگی تحویل ۲۸هکتار اراضی، محل و شرایط تحویل و اقدامات انجام شده توسط کمیسیون ماده ۵ باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نتیجه نیاز است در وهله اول سند انتقال پیدا کند، بنده آماگی دارم که با سفر به تهران کارگروهی را در وزارت راه تشکیل دهیم، در این کارگروه مخالفان نظر داده و ما هم از مواضع خود دفاع می‌کنیم. با توجه به اقدامات انجام شده مانع سختی را نمی‌بینم، مکاتبات انجام شده و دلایل برای انتقال سند مشخص است، دانشگاه صلاحیت دارد سند به نامش شود و تعهدات لازم گرفته شود.
اقازاده بیان کرد: ساماندهی مشاغل مزاحم پروژه‌ای بزرگ است و باید تک تک آنان را خواست و صحبت کرد، اگر انتقال سند انجام شود مابقی کارها را می‌توان طی مدتی انجام داد، انتقال مشاغل و جا‌به‌جایی آنان کار راحتی نیست، حتما باید در این خصوص جلساتی برگزار شود. برای رسیدن به نتیجه جلسه‌ای را در اداره کل راه و شهرسازی داشته باشیم تا هماهنگی لازم صورت گیرد، در این جلسه راهکارها مشخص باشد و بهتر است جلسه دیگری در پایان دی ماه برگزار کنیم تا تصمیم‌گیری کرده و بتوانیم این موضوع را تا پایان سال جمع کنیم.
در ادامه حمید نوازنی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری مرکزی، هم در این جلسه گفت: موضوع اصلی جلسه ساماندهی اراضی اطراف دانشگاه است، عده‌ای از صنوف و مشاغل اینجا شکل گرفتند و سال‌هاست که فعالیت دارند، مجاور معبر اصلی با همین صنوف مزاحم اشغال شده است، برخی از صنوف قانونی و برخی دیگر غیرقانونی هستند، نیاز است حدود ۲۸ هکتار اراضی جلوی دانشگاه ساماندهی شده و از این مکان به جای دیگر انتقال داده شوند.
نوازنی افزود: اراضی دانشگاه علی‌رغم اجرای قسمت قابل توجه طرح جامع فاقد سند است و دانشگاه برای اینکه بتواند فعالیتی روی اراضی در راستای ساماندهی صنوف انجام دهد حتما نیاز به سند دارد، تکلیف است اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیری کرده و سند دانشگاه را منتقل کند. برای جا‌به‌جایی صنوف و مشاغل که اغلب آلاینده هستند هم می‌توان تفاهم‌نامه تنظیم کرد، ۱۸۰ هکتار سال ۷۹ به دانشگاه واگذار شده است که نزدیک به دو دهه همچنان این مرکز آموزشی فاقد سند است.


برگزاری آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی

به گزارش روابط عمومي دانشگاه اراك آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی روز دوشنبه 26 آذرماه 97 ساعت 9:30 در دانشكده علوم پايه سالن شهيد چمران برگزار گرديد.

در ابتداي مراسم دکتر سعید حمیدی، رئيس دانشگاه اراك؛ ضمن عرض خيرمقدم به حضار بيان نمود: رشد علمی نسبی ایران در سال 2017 در بین 25 کشور جهان 8.9 درصد است که جایگاه اول جهان در بحث رشد علمی را به خود اختصاص داده است و جایگاه دوم و سوم مربوط به روسیه و چین است.

ايشان افزودند: رتبه علمی ایران در جهان با انتشار 55 هزار مقاله علمی با 5 رتبه صعود به مرتبه شانزدهم جهان رسیده است. در واقع ایران در تولید مقالات در سال 2016 به رتبه 18 و در سال 2017 به رتبه 16 ارتقاء یافته است در حالی که در سال 2013 رتبه ایران 21 بوده است و در شش ماهه نخست 2018 همچنان رتبه شانزدهم برای ایران حفظ شده است.

دكتر حمیدی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای اسلامی و منطقه در تمامی شاخص های علمی رتبه اول را دارد اظهار نمودند: ایران در بحث علمی در بین کشورهای جنبش عدم تعهد بعد از هندوستان جایگاه دوم را در اختیار دارد و 18 تا 21 دانشگاه کشور در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است و این درحالی که است که اعتبارات پژوهشی این دانشگاه‌ها برابر با 10 درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌های برتر جهان است.

ايشان با اشاره به زیرساخت‌های فناوری در کشور بیان نمودند: در سال 1391 تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور 33 پارک بوده است که در سال جاری به 43 پارک افزایش یافته است، همچنین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1391 نیز صفر بوده است که در سال 1396 به هزار و 297 شرکت رسیده است که رقم فروش آنها از 171 میلیارد تومان به 7 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسیده و میزان صادرات این شرکت‌ها نیز از 2.42 میلیون دلار به 262 میلیون دلار افزایش یافته است و در حال حاضر نیز 19 هزار شاغل این شرکت‌ها به 42 هزار شاغل افزایش یافته است.

دكتر حميدي با بیان اینکه این آمار گویای عدم وجود مشکل در کشور است، اما متاسفانه کشور در آستانه چهل سالگی خود درگیر مشکلات است، تاکید کردند: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کشور نیازمند یک انقلاب علمی است و تمامی مسئولان نیز باید بپذیرند که رسیدن به پیشرفت از مسیر دانش و علم عبور می‌کند.

ايشان بر ضرورت کنترل و توقف کمیت‌گرایی در حوزه پژوهش تاکید کردند و بيان نمودند: 70 تا 80 دانشگاه خوب و موفق برای کشور کفایت می‌کند و در کنار توجه به موضوعات کمی باید کیفی سازی آموزش نیز مدنظر قرار گیرد. آموزش تنها به معنای تدریس نظری نیست و برای ایجاد ثروت زیرساخت‌های تجهیزاتی لازم است به همین منظور درخواست داریم که درصدی از مالیات بر ارزش افزوده صرفا به خرید تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها اختصاص یابد چراکه توسعه از مسیر کار و تلاش عبور می‌کند.

سپس سعید فرخی، معاون استاندار مركزي افزود: فعالیت های پژهشی و علمی مناسبی در سطح کشور و استان مرکزی انجام شده است ولی این فعالیت ها نتواسته زمینه رفع نیازهای کشور را فراهم کند.

وی ادامه داد: همواره کمبود اعتبارات یکی از مهمترین مشکلات پیش روی فعالیت های علمی و پژوهشی عنوان شده و نیاز است با انجام یک فعالیت تحقیقاتی مشخص شود از اعتبارات موجود در این زمینه چگونه استفاده می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: نیاز است برای رفع مشکلات پژوهشی یک سند بالادستی در کشور و استان تهیه شود.

در ادامه دکتر مهدی کشمیری قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بيان نمود: علاوه بر اینکه در بودجه ملی کشور اعتبارات پایینی به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص یافته، بخش خصوصی نیز در این زمینه سرمایه گذاری مناسبی انجام نداده است.

وی ادامه داد: توجه به حوزه فناوری و نوآوری با هدف تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی از برنامه های اولویت دار وزارت علوم و تحقیقات بوده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مناسبی به این حوزه اختصاص یافته است.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش 70 درصدی اعتبارات پارک های علم و فناوری در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به افزایش 13 درصدی اعتبارات کشور افزایش حدود پنج برابری اعتبارت این نهاد ها نشان از توجه ویژه وزارت علوم به این حوزه است.
ايشان با یادآوری فعالیت 43 پارک علم و فناوری دارای مجوز در سطح کشور افزود: اکنون یک پارک علم و فناوری در تمامی استان های کشور به فعالیت های علمی و تحقیقاتی اشتغال دارد و علاوه بر این پارک ها 9 پارک دانشگاهی و چند پارک وابسته به دستگاه های اجرایی در این حوزه ها فعال هستند.
وی ادامه داد: اکنون سه هزار و 900 شرکت دانش بنیان دارای مجوز از کارگروه معاونت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح کشور فعالیت دارند که یک هزار و 300 واحد این شرکت ها در پارک های علم و فناوری مستقر هستند.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: علاوه بر این شرکت های مجوز دار 6 هزار شرکت دانش بنیان نیز در پارک های علم و فناوری مستقر هستند.
کشمیری گفت: 55 هزار مقاله علمی و پژوهشی کشور سال گذشته در مجله های علمی معتبر جهان به چاپ رسیده است که این مقاله ها توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و مزاکر وابسته به دانشگاه ها انجام شده است.
وی از کسب رتبه نخست کشور در حوزه پژوهش، نشر مقاله های علمی، برخورداری از دانشمندان برتر در سطح منطقه خبر داد و افزود: در سند 20 ساله کشور، رتبه نخست پژوهش در منطقه پیش بینی شده که اکنون با تلاش دانشمندان و پژوهشگران ایرانی این رتبه به دست آمده است.
وی ادامه داد  نیاز است همزمان با کسب رتبه های مناسب منطقه ای در زمینه فعالیت های پژوهشی در زمینه توسعه نوآوری و اقتصادی کردن دستاوردهای پژوهشی نیز تلاش های بیشتری صورت گرفته و جایگاه کشور در این زمینه نیز افزایش یابد.
در حاشيه اين مراسم تفاهم نامه همكاري ما بين بوریس کریستوفك مدیر بخش تحقیقاتی موزه تاریخی طبیعی لیوبلیانا اسلوونی و رئیس دانشگاه اراک منعقد گرديد. این تفاهم نامه در راستای انجام فعالیت های تحقیقاتی و همکاری های علمی بین دانشگاه اراک و موزه تاریخ طبیعی و موسسه تحقیقاتی لیوبلیانا اسلوونی به عنوان تنها موسسه تحقیقاتی تاریخ طبیعی این کشور، امضا شده است.

پرفسور بوریس کریستوفك در حاشیه مراسم و در مصاحبه با خبرنگاران افزود: مقاله هایی که از جمهوری اسلامی ایران در مجله های معتبر جهانی به چاپ می رسد نشان دهنده جهش علمی این کشور بوده و در آینده شاهد جایگاه علمی بسیار بالای ایران هستیم.
وی ادامه داد: در گذشته نیز ارتباط ها و همکاری های علمی بین ایران و اسلوونی وجود داشته و امضا این تفاهم نامه ها نقش مهمی در افزایش هرچه بیشتر این همکاری ها به همراه دارد.
مدیر بخش تحقیقاتی موزه تاریخی طبیعی لیوبلیانا اسلوونی گفت: با توجه به تحریم امکان کمک مالی به انجام فعالیت های پژوهشی در ایران وجود ندارد ولی آمادگی هرگونه همکاری علمی با این کشور وجود دارد.
کریستوفك افزود: اکنون زمینه پیش نویس تفاهم نامه بین دانشگاه اراک و ماریبوراسلوونی تهیه شده که بر اساس این تفاهم نامه زمینه تبادل استاد، دانشجو و طرح های تحقیقاتی بین این دانشگاه ها فراهم می شود.

در پایان مراسم از پژوهشگران برتر استان تقدیر شد.

جهت مشاهده لیست پژوهشگران برتر استان در سال 1397 اینجا کلیک نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

اختتامیه فراخوان ایده های خلاق در مهندسی و مدیریت منابع آب برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛ به همت پژوهشکده آب دانشگاه اراک با همکاری شرکت منطقه ای آب مرکزی اختتامیه فراخوان ایده های خلاق در مهندسی و مدیریت منابع آب برگزار شد.

در این مراسم مهندس آمره ای مدیر عامل شرکت منطقه ای آب مرکزی با بیان اینکه بارندگی های اخیرموجب آبگیری بسیاری از دشت ها و رودخانه های استان شده افزود: مدیریت مصرف و بهره برداری از منابع آبی  بهترین روش برای مقابله با چالش کم آبی است.
وی افزود: سازگاری با کم آبی  یکی از برنامه هایی است که بطور جدی در کشور دنبال می شود و امیدواریم که طرح ها و پژوهش هایی که در این دانشگاه انجام می شود در مقابله با این چالش ما یاری کند.

دکتر مقدسی رئیس پژوهشکده آب دانشگاه اراک و مسئول برگزاری مراسم گفت: در خصوص کاهش مصرف آب حدود 100 ایده نو در استان جمع آوری شد که از این تعداد سه ایده بعنوان ایده های برتر انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.
عضو هیأت علمی گروه علوم و مهندسی آب افزود: همچنین از موسسه آموزش عالی ناصر خسرو 100 پوستر در زمینه با کاهش مصرف آب ارسال شد که یک پوستر به عنوان نمونه انتخاب و برگزیده شد.
وی گفت: سرمایه گذاری بر روی ایده های منتخب به بهره وری بیشتر از منابع آب در کشور منجر می شود.

در ادامه دکتر عرب مدیر موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا به ارائه سخنرانی با موضوع "ایده های اثر بخش در کاهش هزینه طول عمر و بهبود ارزش در پروژه های عمرانی کشور" پرداخت.

در پایان از پروژه ها و ایده های برتر در حوزه کاهش مصرف آب تقدیر شد.

 

 

 

 

 


حضور پرفسور بوریس کریستوفک در دانشگاه اراک

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛ پرفسور بوریس کریستوفک استاد بازنشسته دانشگاه ماریبور و مدیر بخش پستانداران موزه تاریخ طبیعی لیوبلیانا از کشور اسلونی به دعوت گروه محیط زیست دانشگاه از تاریخ 24 لغایت 27 آذرماه در دانشگاه اراک حضور خواهند داشت. ایشان از متخصصین مطالعات تنوع زیستی و حیات وحش به ویژه پستانداران کوچک بوده و تالیفات فراوانی در این زمینه دارد. وی از محققینی است که در تهیه اطلس پستانداران اروپا نقش پر رنگی ایفا نموده و همچنین نماینده اتحادیه جهانی حفاظت در اروپا در زمینه حفاظت از پستانداران می باشد. ایشان در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعی اسلونی که تنها موزه و موسسه تحقیقاتی در زمینه تاریخ طبیعی در کشور اسلونی محسوب می شود  فعالیت دارد. در مدتی زمان حضور ایشان در دانشگاه اراک مقرر است روز یک شنبه راس ساعت 11:30 ایشان در جمع اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و گروه زیست شناسی از دانشکده علوم پایه و نیز مدعوینی از ادارات و نهادهای خارج از دانشگاه سمینار خود را ارائه نماید. همچنین ایشان با حضور در کلاس های درسی گروه محیط زیست به بیان تجربیات و دانش خود در زمینه تخصصی خواهند پرداخت. طبق برنامه تنظیمی مقرر است برخی تفاهم نامه های همکاری متقابل با موزه و موسسه تحقیقاتی تاریخ طبیعی کشور اسلونی و همچنین دانشگاه ماریبور منعقد گردد. برنامه ایشان با برگزاری نشست هایی با مسئولین استان ادامه یافته و با بازدید میدانی از تالاب میقان به همراه دانشجویان گروه محیط زیست در تاریخ 27 آذرماه به پایان خواهد رسید.

صفحه قبل 1 2 3 4 ... 26 صفحه بعد
251 مطلب

لینک ارتباط مستقیم با قائم مقام محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری